Odpowiedzi kandydata/ki:
Krzysztof Pater
✔ Zgadzam się podzielić swoimi poglądami na temat harcerstwa i mojej osoby z szeroką publicznością
Nie zgadzam się
Jestem absolwentem Wydziału Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (obecnie Szkoła Główna Handlowa) w Warszawie.
W przeszłości zawodowo byłem wieloletnim urzędnikiem państwowym – rozpocząłem pracę w Ministerstwie Handlu Zagranicznego, potem kolejno w Ministerstwie Współpracy Gospodarczej z Zagranicą, Przekształceń Własnościowych, Skarbu Państwa, Pracy i Polityki Społecznej. W ostatnich latach pracy jako urzędnik państwowy współtworzyłem reformę systemu emerytalnego z 1999 roku, jestem twórcą koncepcji kapitałowych elementów tego systemu (Otwartych Funduszy Emerytalnych, Pracowniczych Programów Emerytalnych, Indywidualnych Kont Emerytalnych). Byłem też członkiem rad nadzorczych wielu spółek akcyjnych – w tym Przewodniczącym RN TONSIL S.A. (jedna z pięciu pierwszych firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie) i Sekretarzem RN Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych SA. Przez kilka lat wykładałem w Wyższej Szkole Ubezpieczeń i Bankowości, a także współpracowałem z Instytutem Pracy i Polityki Społecznej przy realizacji projektów badawczych. W latach 2001-2004 pełniłem funkcje rządowe – kolejno Podsekretarza Stanu, Sekretarza Stanu, a potem Ministra Polityki Społecznej. Moja obecna aktywność obejmuje wykonywanie, od 2006 r., obowiązków członka Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (obecnie jest to 4. kadencja); jestem jak dotąd jedynym Polakiem, który pełnił w EKES funkcję Przewodniczącego Sekcji. Od 2006 r. jestem też stałym doradcą komisji sejmowych (V kadencja – Komisja Polityki Społecznej, VI i VII kadencja – Komisja Polityki Społecznej i Rodziny, VIII i obecna IX kadencja – Komisja do Spraw Petycji).
W okresach wolnych od obowiązków zawodowych lubię realizować swoje podróżnicze marzenia z młodości. Od lat włączam się także w życie najbliższego otoczenia, pełniąc funkcję Przewodniczącego Rady Osiedla.
Drużynowy (ok. 7 lat), z-ca komendanta hufca (ok. 7 lat), wiceprzewodniczący Rady Chorągwi Stołecznej ZHP (2 kadencje w bardzo różnych okresach), członek Prezydium Rady Naczelnej ZHP w najtrudniejszym dla ZHP okresie w III Rzeczypospolitej (1989-1990); Wiceprzewodniczący Centralnej Komisji Rewizyjnej ZHP przez dwie kadencje (1991-1997); Wiceprzewodniczący ZHP (1997-2001); członek (2001-2005) i Przewodniczący (2017-2021) Naczelnego Sądu Harcerskiego ZHP.
Byłem członkiem władz naczelnych ZHP w latach 1989-2005 oraz ponownie od 2017 r. W tym czasie uczestniczyłem w organach kierujących pracą trzech spośród czterech władz naczelnych jako członek Prezydium Rady Naczelnej ZHP (1989-1990), Wiceprzewodniczący CKR ZHP (1991-1997), Wiceprzewodniczący ZHP (1997-2001), Przewodniczący NSH ZHP (2017-2021). Po raz pierwszy, jako delegat, wziąłem udział w XXVI Zjeździe ZHP w 1989 r. i od tego czasu kadra mojego hufca powierzała mi mandat delegata na wszystkie kolejne Zjazdy ZHP. Przewodniczyłem obradom pięciu Zjazdów ZHP. Dwukrotnie przewodniczyłem Komisji Statutowej Zjazdu ZHP. Pełniąc te funkcje, zdobyłem ogromne doświadczenie i praktycznie potwierdziłem zdolność do pełnienia funkcji we władzach naczelnych ZHP. Efekty, jakie przyniosło pełnienie każdej z tych funkcji, uważam za moje konkretne osiągnięcie na szczeblu centralnym.
Jako Przewodniczący ZHP zamierzam ściśle wykonywać wszystkie wskazane w Statucie ZHP zadania.
Tak jak napisałem, prezentując moją wizję - narastające w ostatnich latach na różnych szczeblach Związku zjawiska typowe dla świata korporacji z rywalizującymi grupami interesów, rosnącym udziałem sformalizowanych funkcji kontrolnych, coraz większą biurokracją, szczególnie w relacjach pomiędzy władzami. Do tego indywidualne zachowania niektórych instruktorów wzorowane na wątpliwych moralnie wzorcach ze świata polityki, kopiowanie stylu prowadzenia dyskusji z sieci ukierunkowanego na osobiste ataki zamiast merytorycznej dyskusji kierują ZHP na ścieżkę coraz bardziej odchodzącą od harcerskich zasad i tradycji. Dla mnie fundamentem harcerstwa jest zasada braterstwa – bez tej zasady w czystej postaci nie będzie prawdziwie harcerskiego Związku Harcerstwa Polskiego – dlatego szczególne znaczenie dla całej kadry Związku musi mieć, w najbliższych latach, 4. pkt. Prawa Harcerskiego: „Harcerz w każdym widzi bliźniego, a za brata uważa każdego innego harcerza”. Aby te braterskie postawy były naprawdę szczere, należy także uwzględnić 2. pkt. Prawa Harcerskiego: „Na słowie harcerza polegaj jak na Zawiszy”.
Ważnym horyzontalnym zadaniem będzie też wdrażanie nowego Systemu Instrumentów metodycznych, przygotowania do Jamboree w 2027 r. oraz podjęcie próby uchwalenia uporządkowanego i spójnego Statutu ZHP.
Konflikty i spory kompetencyjne są naturalnym elementem demokratycznych organizacji, nie trzeba nic robić w tym zakresie.
Warto popracować nad takimi zmianami w przepisach wewnętrznych i Statucie, żeby zminimalizować ryzyko sporów między władzami.
✔ Spory wynikające z różnej interpretacji przepisów są istotne, ale kluczowe jest budowanie relacji między poszczególnymi osobami. Musimy położyć nacisk na umiejętności interpersonalne członków władz.
Nie mam wyrobionej opinii w tej kwestii.
Priorytetem powinien być dialog, a nie wymiana pism, sporządzanie raportów, sprawozdań, odpowiedzi na pytania. Powinna być stosowana praktyczna realizacja zasady braterstwa w kontaktach i działaniach członków władz (4. pkt. Prawa Harcerskiego: „Harcerz w każdym widzi bliźniego, a za brata uważa każdego innego harcerza”). Konieczne jest przestrzeganie zasady, „Na słowie harcerza polegaj jak na Zawiszy”. Prawo ZHP to przede wszystkim Statut – tego prawa nie można „naginać pod bieżące potrzeby” czy „twórczo interpretować”.
Zdecydowanie A
Raczej A
Zdecydowanie B
Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Zadania Rady Naczelnej są określone w Statucie ZHP. GK ZHP jest Zarządem ZHP, którego zadania także określa Statut ZHP. To Statut wyznacza granicę w kompetencjach pomiędzy tymi władzami. Żadna z nich nie jest ani ważniejsza, ani mniej ważna od tej drugiej. Obie, robiąc swoje, mogą razem działać dla dobra Związku.
Zdecydowanie A
Raczej A
Raczej B
Zdecydowanie B
✔ Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Zarówno skauting, jak i tradycja ZHP mogą stanowić źródło inspiracji w naszych działaniach. Najważniejsze, aby te doświadczenia twórczo adaptować do zmieniających się uwarunkowań, w których żyją kolejne pokolenia naszych członków.
Główna Kwatera ✔ Mam zastrzeżenia do niektórych decyzji, jednak z większością ich się zgadzam
Rada Naczelna ✔ Nie zgadzam się całkowicie z podjętymi decyzjami
Centralna Komisja Rewizyjna ✔ Mam zastrzeżenia do większości podjętych decyzji
Nie zgadzam się z pierwszym zdaniem zawartym w pytaniu - spory, różnice zdań są naturalne dla procesu demokratycznego ale konflikty już nie. Takich zjawisk z jakimi mieliśmy do czynienia w ostatnich latach nie widziałem nigdy od czasu, gdy w 1989r. po raz pierwszy zostałem członkiem władz naczelnych ZHP (chociaż bywały też napięcia wykraczające poza granice harcerskich standardów. W odpowiedziach na pytania odniosłem się do działań tych władz od początku kadencji, w zakresie w jakim miały wpływ na wydarzenia z pierwszego kwartału 2021r
Oceniam działania jako całkowicie słuszne
Mam zastrzeżenia do niektórych decyzji, jednak z większością ich się zgadzam
✔ Mam zastrzeżenia do większości podjętych decyzji
Nie zgadzam się całkowicie z podjętymi decyzjami
Nie mam zdania w tej sprawie
Może nie do większość, bo zwykle jest wiele decyzji GK które mają charakter rutynowych działań i ich nie można tak po prostu liczyć, ale do wielu.
Zdecydowanie A
Raczej A
Raczej B
Zdecydowanie B
✔ Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Nie można problemu sprowadzać jedynie do ustawy. Kiedyś byłem zwolennikiem ustawy, napisałem nawet projekt, który ujrzał światło dzienne. Doświadczenia z ROHiS, w tym pozytywne doświadczenia ze współpracy pomiędzy organizacjami pokazują, że taki sam efekt jak ustawą można uzyskać na bazie programu rządowego. W grudniu 2021 r. działałem na rzecz szczególnego rozwiązania dla organizacji harcerskich, wyłączającego te organizacje z planowanej w nowelizacji ustawy procedury uzyskiwania zgody kuratorium na działalność w szkole – co jasno wskazuje, że nie jestem zwolennikiem „wrzucania organizacji harcerskich do jednego worka” z tysiącami bardzo różnych organizacji tylko dlatego, że też są stowarzyszeniami. Ochotnicze Straże Pożarne też są stowarzyszeniem, też w systemie „podwójnej osobowości prawnej” i też są traktowane w sposób szczególny.
Składki członkowskie i inne wpłaty od członków | 20% |
Dotacje z budżetu państwa | 20% |
Dotacje podmiotów prywatnych | 20% |
Działalność gospodarcza związku | 20% |
Dotacje z UE | 0% |
Inne | 20% |
Wyraz „dotacje” jest mylący – w istocie mówmy raczej o realizacji zadań publicznych w ramach projektów. Powyższe szacunki w istocie wskazują na jak największą dywersyfikację. Pomijam projekty UE, bo ich dostępność po 2027 r. będzie malała. Te „Inne” to projekty na poziomie lokalnym finansowane przez samorządy oraz projekty, które mogą być finansowane ze źródeł zagranicznych, w tym UE.
Zdecydowanie A
Raczej A
Raczej B
Zdecydowanie B
✔ Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Jeśli Państwo chce liczyć na harcerstwo to w interesie Państwa leży zapewnienie minimalnego poziomu operatywności – a to wymaga wsparcia finansowego na działalność statutową. Ale minimalnego – podstawowego. Pozostałe finansowanie powinno się odbywać na zasadzie projektów (zlecanych usług publicznych).
Tak
Będę decydować później
Nie wiem
Tak
Będę decydować później
Nie wiem
Tak
Nie
✔ Nie mam wyrobionego zdania w tej sprawie
Jako Przewodniczący ZHP chcę organizować pracę RN w sposób, który pozwoli dochodzić do rozstrzygnięć merytorycznych po dyskusjach i analizach. Dlatego nie chcę i nie zamierzam podczas pełnienia funkcji otwierać dyskusji nad sprawami programowymi czy metodycznymi od prezentacji mojego zdania. I to jest powód, dla którego wybrałem opcję "nie mam zdania".
Najlepszym możliwym sposobem jest wykonywanie zadań Przewodniczącego ZHP w sposób solidny, uporządkowany – w tym szczególnie poprzez organizację w taki sposób pracy RN.
Jako Przewodniczący ZHP chcę organizować pracę RN w sposób, który pozwoli dochodzić do rozstrzygnięć merytorycznych po dyskusjach i analizach. Dlatego nie chcę i nie zamierzam podczas pełnienia funkcji otwierać dyskusji nad sprawami programowymi czy metodycznymi od prezentacji mojego zdania. I to jest powód, dla którego wybrałem opcję "nie mam zdania".
Harcerstwo jest ruchem ludzi młodych, starsi powinni jedynie ich wspierać. ✔ Zdecydowanie popieram
Harcerstwo skorzysta na zaangażowaniu członków 35+ na wszystkich polach działalności, w tym bezpośrednio wychowawczych. ✔ Zdecydowanie popieram
Harcerstwo powinno oferować program rozwoju również dla członków 35+. ✔ Raczej odrzucam
Hufiec ✔ Zdecydowanie B
Chorągiew ✔ Raczej B
Nigdy nie byłem zwolennikiem limitów, szczególnie na poziomie hufca. Można rozważać zniesienie limitów połączone z wymogiem uzyskania większej ilości głosów w wyborach niż przekroczenie połowy ważnie oddanych głosów.
Zdecydowanie A
Raczej B
Zdecydowanie B
Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Trzeba też brać pod uwagę, że zarówno w gronie członków ZHP, jak i sprawdzonych przyjaciół mamy osoby, które mogą być bardzo pomocne – często mają większe doświadczenie. Wiele decyzji związanych z majątkiem wymaga nie tylko prawniczego, ale i ekonomicznego podejścia a tego nie zapewni żadna kancelaria prawna.
Zdecydowanie A
Raczej B
Zdecydowanie B
Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Jestem zdecydowanym zwolennikiem konsultacji, jawności dyskusji, prawa dostępu do projektów a także uchwał i decyzji natychmiast po ich wydaniu lub podjęciu. Jestem także zwolennikiem zachowania umiaru i rozsądku – po to są wybierane władze złożone z osób kompetentnych, aby analizowały wiele dokumentów i przedstawiały wnioski. Nie możemy dojść do absurdu, w którym członkowie władz, zamiast najlepiej jak tylko można wykonywać swoje zadania, zajmowali się procesem upubliczniania różnych dokumentów, w tym analizą czy przepisy państwowe pozwalają na udostępnienie każdego z nich, a jeśli tak, to komu i w jakiej formie.
Raczej A
Raczej B
Zdecydowanie B
Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Szczegóły na www.poprosturazem.info
Raczej A
Raczej B
Zdecydowanie B
Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Raczej A
Raczej B
Zdecydowanie B
Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Raczej A
Raczej B
Zdecydowanie B
Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Mój pogląd na tę sprawę wyraziłem publicznie podczas XXIX Zjazdu ZHP w 1995r. w Poznaniu i jest niezmienny. Ale uważam że wprowadzenia tego rozwiązania do Statutu ZHP powinno być owocem dyskusji, szerokiego zrozumienia i dość powszechnej akceptacji - tak aby nie było zarzewiem kolejnych podziałów wewnętrznych. Od 1995r. świat i Ruch Skautowy się zmienił i nie bylibyśmy pierwszą organizacją mającą więcej niż jedną rotę Przyrzeczenia.
Raczej A
Raczej B
Zdecydowanie B
Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Zdecydowanie A
Raczej A
Raczej B
Zdecydowanie B
✔ Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Obie odpowiedzi nie są dobre, dlatego zaznaczyłem brak zdania - mimo że takie zdanie na problem mam. Jestem przeciwnikiem zewnętrznej aktywności członków ZHP w mundurach, gdy nie odbywa się to w ramach działalności ZHP i w statutowych ramach.
problemy uchodźców ✔ Nie mam zdania w tej kwestii
reforma edukacji ✔ Nie mam zdania w tej kwestii
prawa kobiet ✔ Nie mam zdania w tej kwestii
walka z wykluczeniem społecznym grup LGBT+ ✔ Nie mam zdania w tej kwestii
polityka historyczna ✔ Nie mam zdania w tej kwestii
obrona Konstytucji ✔ Nie mam zdania w tej kwestii
obrona tradycyjnego modelu rodziny ✔ Nie mam zdania w tej kwestii
problemy zdrowia psychicznego ✔ Nie mam zdania w tej kwestii
promocja szczepień przeciwko COVID ✔ Nie mam zdania w tej kwestii
Zaznaczyłem brak zdania bo chciałem raczej przedstawić ogólny komentarz niż koncentrować się na poszczególnych obszarach. Tak, ale z rozsądkiem. Żyjemy w warunkach, w których nawet najbardziej społeczna kwestia może w debacie publicznej przybrać formę sporu politycznego i nasz udział w takiej debacie może być odebrany / przedstawiany jako zaangażowanie polityczne a konsekwencji przynieść duże problemy dla bieżącego działania ZHP.
Zdecydowanie A
Raczej A
Zdecydowanie B
Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie
Memy i żarty mogą być też mało śmieszne, a nawet obraźliwe – pozostaje kwestią wyczucia; jeśli jednak ich celem jest atak na kogoś lub po prostu obrażają osobę, której wizerunek został użyty, to trzeba uznać, że granica harcerskich standardów została przekroczona.
Tak mam – przedstawiłem to szczegółowo opisując moją wizję funkcji Przewodniczącego ZHP na stronie www.poprosturazem.info
Wszystkich czytelników ankiety zachęcam do regularnych odwiedzin strony https://poprosturazem.info/ oraz https://www.facebook.com/poprosturazem2021/
Tam pojawiają się bieżące komentarze, informacje a także odpowiedzi na pytania, które w szczegółowy sposób prezentują moją wizję sprawowania funkcji Przewodniczącego ZHP